Petisa
Beskrivelse Billede af program Status Tilbage til oversigt
Petisa står for Personale -timesag og er et Windows baseret flerbrugersystem.

Petisa udvikler sig løbende med krav og ønsker fra brugerne og blev oprindelig dannet med henblik på registrering
af arbejdstimer og fordeling af disse timer mellem kontoer, sager og regnskaber, hvis der er flere af sådanne i virksomheden. Programmet kan registrere timer og satser, og hvor det er muligt at oprette lige så mange satser
pr. medarbejder som der er behov for. I tillæg hertil kan der i samme transaktion dannes vogntimer eller km registreringer. Timerne indtastes af brugerne på registreringsbilledet, som har en nem og overskuelig brugerflade, med standard Windows funktioner.

Alle transaktioner kan/skal igennem en godkendelsesmodul før der kan ske bogføring. Det betyder at man kan deaktivere godkendelsesproceduren eller der SKAL godkendes eller der SKAL forgodkendes og godkendes.
Disse funktioner er, som en lang række andre funktioner i Petisa, parameterstyret.

Bogføringen sker normalt efter ønsker og aftale med virksomhederne, men som default dannes der et bogføringsbilag og dannelse af bogføringsfiler eller direkte overførsel er implementeret.

Petisa er senere udvidet med sager og materialer således at der nu kan registreres timer og materialer på sagsnumre. Registrering og godkendelses procedurer af materialer sker på samme måde som timeregistreringer.

Der er mulighed for en lang række oversigter over ovennævnte registreringer i såvel tabel som i grafisk form.

Herudover indeholder Petisa en række moduler, hvor det er muligt at registrere og få overskuelige oversigter:

Kurser hvor der på en enkel og hurtig måde kan registreres kurser.
Kursusmodulet er grupperet efter ønsket kursus, ventende kursus, aktiv kursus eller afsluttede kurser.
Ud fra denne gruppering kan der ligeledes dannes oversigter over alle, pr. kursus eller pr. person.

Beklædningsmodul som indeholder reservations og udleverings funktioner. Modulet indeholder ligeledes point eller kr. system som kan benyttes efter behov. Der er mulighed for bl.a. bestillingslister og udleveringslister med automatisk opdatering. Her er der ligeledes mulighed for oversigter over beklædningsgenstande pr. person eller opdelt efter beklædningsgenstand.

Feriemodul, hvor det med et enkelt klik er muligt at angive en feriedag.
Feriemodulet er grupperet efter 5 forskellige fraværsmuligheder f.eks Ferie, Ferie Fridage, Barsel, Afspadsering
og Orlov. Dette er kun eksempler på fraværsgrupper, men teksterne til disse 5 grupper er individuelle fra system
til system og kan ændres.
Der er ligeledes mulighed for flere grupper pr. person på én dag, dvs. at en person kan registrere både f.eks.
ferie og afspadsering samme dag. Her er ligeledes oversigter over fraværsdage såvel pr. person som pr. dag.
Oversigt pr. person pr. dag viser altid et helt år ad gangen. Modulet kan ligeledes trimmes således, at det i
forbindelse med Outlook kan vise ferie og danne en mail den aktuelle dag automatisk, ved start af programmet.

Arbejdsplaner. Dette modul benyttes til at registrere personers deltagelse i planlagte opgaver af så at sige enhver art. I indstillinger, oprettes de grupper, der ønskes benyttet, f.eks vagt, deltagelse i messer, kontrolfunktioner osv. Der kan angives tidspunkter fra og til pr. dag. Der er ligeledes her oversigter pr. person eller pr. dag.

Bemyndigelser/Kompetencer er et modul der indeholder såvel kompetencer som bemyndigelser. I dette modul,
er det hurtigt at finde den eller de personer der har tildelt den rette kompetence/bemyndigelse i virksomheden.
Bemyndigelser benyttes til at afgøre f.eks. 'underskriv checks, godkende . . ., uddele. . . osv.
Disse grupper oprettes i et stamkartotek, og tildelingen foregår som en transaktion til den enkelte person. Kompetencer benyttes til at skabe overblik over f.eks. IT, bogholderi osv. med tilhørende undergrupper f.eks.
IT kan have undergrupper som Word, excel mv. Kompetencer har, i forhold til bemyndigelser, automatiske
stamdata, og har ikke et stamkartotek, men disse oprettes automatisk.
Oversigter er fælles for bemyndigelser og kompetencer, men der kan vælges "enten, eller, både og" pr. person
eller pr. bemyndigelse/kompetence.

Mærkedage. Når der på de oprettede personer er angivet fødselsår og ansættelsesdato, er mærkedage et modul,
der giver en oversigt over alle fødselsdage og ansættelsesår. Oversigten åbner altid dagsdato ved start hvis der
er beskeder, og der kan vises såvel tidligere datoer, nu, og i fremtiden. Aktive datoer er markeret med et +.
Modulet kan ligeledes trimmes således at det i forbindelse med Outlook kan vise mærkedage den aktuelle dag, automatisk ved start af programmet.

Flex registreringer er et modul til registrering af "Kom" og "Gå", hvor det med enkelte klik er muligt at registrere
én eller flere Kom Gå pr. dag.
Disse timer kan sættes i forhold til arbejdstimer angivet under hver person eller i forhold til registreret antal timer. Samtidig vises oversigt over timestatus, saldo mv.

Aftaler fra Outlook (exchange server) er en funktion, der, hvis der er adgang, viser en oversigt over de ansattes kalender i virksomheden.

InfoCenter er et modul, hvori der kan oprettes søgeord/kriterier, som har til formål hurtigt at give en oversigt over virksomhedens interne dokumenter. Det drejer sig som udgangspunkt om fælles word eller regnearkdokumenter,
men links til så at sige alle andre hjemmsider eller filer kan også registreres.

Adgang til Petisa sker via bruger og kodeord, og det er muligt at fjerne eller tildele brugerettigheder til de enkelte moduler.